Počítačová grafika


Počítačová grafika je z technického hľadiska odbor informatiky, ktorý sa zameriava na vytváranie umelých obrazov (tzv. rendering). Vo všeobecnosti ide o úpravu zobraziteľných a priestorových informácií nasnímaných z reálneho sveta, ako napríklad digitálna fotografia, skenovanie 2D, 3D. Z hľadiska umenia ide o samostatnú kategóriu grafiky. Na tvorbu a úpravu digitálnych grafických objektov, teda obrázkov, pozadí na pracovnej ploche PC, fotografií, sa používajú grafické editory. Tie môžeme rozdeliť na dve veľké skupiny. Prvou veľkou skupinou sú rastrové (bitmapové) grafické editory. Ide o programy, ktoré sú schopné vytvárať a upravovať rastrové obrázky. Aký je vlastne rozdiel medzi rastrovým a vektorovým obrázkom?

fotka

Rastrový obrázok sa nazýva aj bitová mapa. Je tvorený veľkým množstvom bodov (pixelov) pričom každý z nich má určenú svoju presnú polohu, farbu, prípadne priehľadnosť (alfa kanál). Farba pixelu môže byť popísaná napríklad pomocou farebného modelu RGB. Môžeme si ho predstaviť ako mozaiku. Vektorové obrázky sú zase poskladané z viacerých grafických objektov, napríklad úsečiek, kružníc, kriviek, textu, výplne a obrysu, atď. Výsledný obraz je vždy skladačka. Jeho veľkosť sa dá meniť bez vplyvu na jeho kvalitu. Vektorová grafika na rozdiel od rastrovej mapuje čiary na neviditeľnej mriežke a uchováva ich ako sústavu inštrukcií, ktoré presne popisujú tvar, veľkosť, pozíciu každej čiary, kruhu, polygónu v obrázku.

grafika

Medzi rastrové grafické editory zaraďujeme napríklad veľmi známy a obľúbený Adobe Photoshop, Gimp, ale takisto aj ďalšie programy ako Corel Photopaint, PaintShopPro, LogoMotion či MS Paint známy ako Skicár. Najviac používané rastrové formáty sú BMP, GIF, JPG, PCX či TIFF. Ďalšou skupinou sú vektorové grafické editory, ktoré dokážu pracovať s vektorovou grafikou, a väčšina z nich zároveň aj s bitmapovou grafikou. Sú to programy ako CorelDraw, Adobe Illustrator, Inkscape, Sketsa, Xara X, Freehand a ďalšie. Vektorový formát je napríklad SVG. Ponuka i používanie grafických editorov sa neustále rozširuje. Pred desiatimi rokmi nebolo bežné, aby používatelia počítača upravovali fotografie na počítači, prípadne vytvárali iné grafické prvky. V súčasnosti sa obrázky používajú na spestrenie webových a digitálnych prezentácií, a grafika je v dnešnej dobe neodmysliteľnou súčasťou internetu.